Hoe voorkom je een "Corona depressie"?

We zitten 24/7 thuis met de hele familie en maken, als we niet oppassen, elkaar gek door de herrie, het tekort aan ruimte en verveling. Óf we zitten alleen en voelen ons eenzaam en geïsoleerd, letterlijk niet in staat tot contact te maken met iemand anders en zijn verveeld en vervelend, vooral voor onszelf. Vooral dit laatste is funest voor de gezondheid: uitgebreid onderzoek wijst al jarenlang uit dat eenzaamheid de kans op sterfte met 30% verhoogt!


Deze tijden doen een uiterst beroep op onze drang tot overleven en onze veerkracht om vol te houden. Hoewel dat niet voor iedereen geldt. Een cliënt vertelde me dat hij het heerlijk vindt om niet te hoeven vliegen nu (vliegangst), te logeren in anonieme hotels en dat hij veel tijd heeft om thuis te werken én tegelijkertijd met de kinderen bezig te zijn. "Ideaal, het mag nog even duren deze crisis"!

Maar dit geldt niet voor iedereen.

Wat is belangrijk om niet somber te worden, lethargisch en angstig?

  • Hou structuur en regelmaat aan: sta iedere dag rond hetzelfde tijdstip op en ga op tijd naar bed. Plan de dag in blokken, ook pauzes.
     

  • Doelen: leef van dag tot dag, en doe dat ook na de Corona crisis! Stel kleine en haalbare doelen zodat je tevreden kunt zijn met je resultaat
     

  • Richt je aandacht ook op positieve en plezierige zaken: ga sporten, lees een boek, richt je huis anders in, kijk je favoriete films
     

  • Minimaliseer nieuws checken: kijk 1 of 2 x per dag het nieuws, meer is niet nodig. Alles volgen en willen zien vergroot alleen het gevoel van angst en onveiligheid
     

  • Contact houden: isolatie leidt tot eenzaamheid en somberheid. Bel of videochat zoveel als mogelijk met anderen, ga minstens een keer per dag naar buiten en zeg hallo tegen de buren of de kassière in de winkel

Ik las in de Volkskrant in een stukje van Haro Kraak: ‘Kreten zoals ‘Wij zijn ons brein’ van Dick Swaab of ‘There’s no such thing as society’ van Margaret Thatcher zijn onzinnig. De collectieve actie die nu van ons wordt verwacht, is alleen mogelijk dankzij het sociale weefsel dat er al is.’

En dat sociale weefsel moet je benutten, zoveel als mogelijk, hoe klein het ook is, hoe minimaal ook het effect lijkt. Alles is veranderlijk, onthoud dit. Het gaat voorbij, alles gaat voorbij, dus ook deze crisis.

Heb je (te) veel klachten nu van angst, of somberheid of kun je niet slapen door piekergedachten? Wacht niet tot deze crisis voorbij is om contact op te nemen. De praktijk is ook nu open. Zolang jij en ik niet ziek zijn en ons aan de regels houden is ‘live’ contact mogelijk. Wanneer je dit liever niet wil is online behandeling mogelijk, het effect hiervan is even groot.

Zorg eerst goed voor jezelf, en dan natuurlijk voor de ander!

Praktijk adres

Vrijthof 23

6211 LE Maastricht

Correspondentie adres

Akersteenweg 180
6227 AD Maastricht 

© 2019 door Burn-out Maastricht

Design door Floor van den Elzen

Telefoon nummer

+31 (0)6 18 98 54 93

KvK

52984419